ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΕΣΑΝ ΤΗΝ ΨΕΥΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΑΣ
Πολλές και διάφορες οι πιθανές αιτίες που οδήγησαν την άλλοτε φιλήσυχη και νομοταγή κοινωνία της ορεινής περιοχής σε ψεύτικη και αυθαίρετη. Όλες οι αιτίες που θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε στη συνέχεια, προέρχονται από συζητήσεις με ανθρώπους της ορεινής περιοχής, που δεν ψάχνουν τρόπους να δικαιολογήσουν την κατάντια της σύγχρονης δήθεν κοινωνίας μας. Γνωρίζοντας άριστα την βαρύτητα των λέξεων προσπαθούμε να αναπτύξουμε τις πιθανές αιτίες για την γενική κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή μας.
Η πρώτη και πιο βασική αιτία είναι ο μιμητισμός. Ένα φαινόμενο ανεξέλεγκτο πλέον και δύσκολα αναστρέψιμο. Στην ουσία σημαίνει να κάνει κάποιος ότι ακριβώς κάνει ο διπλανός, ο φίλος ή ο γείτονας του, χωρίς να σκέφτεται ποτέ αν αυτό που κάνει είναι σωστό ή λάθος. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στην περίπτωση αυτή σημαντικό ρόλο παίζουν η ζήλια, ο εγωισμός και η μειονεξία, η οποία παρέχεται άφθονη από πολιτικές και σκοτεινά παιχνίδια που διδάσκονται συστηματικά στην περιοχή μας.
Μια δεύτερη σημαντικότατη αιτία είναι ο λιγοστός χρόνος που διατίθεται στην οικογένεια. Όπως είναι γνωστό και έχουμε αναφέρει αρκετές φορές σε προηγούμενα κείμενα μας, η κατάσταση των περισσότερων οικογενειών παρουσιάζει ορισμένες ιδιαιτερότητες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι περισσότεροι γονείς, κυρίως οι πατεράδες, λείπουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα στο εξωτερικό λόγω της εργασίας τους. Εργάζονται για αρκετούς μήνες μακριά από την οικογένεια τους, με αποτέλεσμα τα υπόλοιπα μέλη του νοικοκυριού να στερούνται την στήριξη τους σε πολλά βασικά θέματα.
Όπως για παράδειγμα την παιδεία, που πάντοτε ξεκινά από το σπίτι και την οικογένεια, την κοινωνικοποίηση που στην περίπτωση της περιοχής μας, βαδίζει πάντοτε προς λάθος κατεύθυνση. Την διαμόρφωση της προσωπικότητας και του χαρακτήρα μέσα στην κοινωνία, που στην ορεινή περιοχή αυτοί οι δύο παράγοντες είναι ανύπαρκτοι. Δηλαδή ο καθένας κάνει ότι κάνει ο διπλανός του είτε αυτό είναι νόμιμο, είτε παράνομο ή αυθαίρετο.
Με λίγα λόγια κανείς δεν έχει την δική του αποκλειστική προσωπικότητα, τον χαρακτήρα του που τον ξεχωρίζει μέσα στο σύνολο και τελικά καταλήγει να επηρεάζεται πολύ εύκολα από παράγοντες που δεν προσφέρουν τίποτα απολύτως στους πολίτες του τόπου, αλλά ούτε και στην ορεινή περιοχή, επιδιώκοντας συνεχώς το προσωπικό τους συμφέρον και προβολή χωρίς να συμβάλλουν ποτέ στα πραγματικά προβλήματα των κατοίκων της περιοχής μας.
Η τρίτη αιτία έχει να κάνει με την ανασφάλεια για το μέλλον, είτε αυτό αφορά την εργασία, είτε την διαβίωση. Τονίζουμε ότι στην πλειοψηφία τους οι πολίτες της ορεινής περιοχής εργάζονται περιστασιακά στα ναυπηγεία του εξωτερικού κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες. Ζούνε όμως μέσα στην αβεβαιότητα και την αστάθεια, επειδή δεν υπάρχει τίποτα μόνιμο. Τίποτα και κανείς δεν είναι σίγουρος αν θα εργαστεί ξανά στην επιχείρηση που εργάστηκε την προηγούμενη φορά. Πολλές φορές δίχως να είναι καν ασφαλισμένοι ή με μια τυπική ασφάλεια τρίτης χώρας, προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα με νύχια και με δόντια, παλεύοντας με επιχειρήσεις κολοσσούς και τις ''βιτρίνες'' τους.
Το παράπονο και η διαμαρτυρία είναι δύο άγνωστα και απαγορευμένα στοιχεία, διότι αν κάποιος ''άτυχος'' εργάτης κάνει το λάθος να διαμαρτυρηθεί για τις πρωτόγονες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης, αμέσως απολύεται και επιστρέφει στο χωριό του. Σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος ή ασθένειας, ο τραυματισμένος ή ο ασθενής εργάτης εξαφανίζεται σε χρόνο ρεκόρ από προσώπου γης κι αν διεκδικήσει κάποια περίθαλψη ή οποιαδήποτε αποζημίωση εκδιώχνεται βιαίως, απειλείται η οικογένεια του και δεν προσλαμβάνεται ξανά από καμία άλλη επιχείρηση.
Μια άλλη τέταρτη αιτία είναι οι πειρασμοί της εποχής μας, ότι δηλαδή όλα μπορούν να γίνονται και όλα είναι επιτρεπτά χωρίς κανέναν απολύτως περιορισμό από τους νόμους και τους κανονισμούς. Με λίγα λόγια ο καθένας ότι βλέπει, ότι ακούει και ότι σκεφτεί πιστεύει ότι μπορεί πανεύκολα και να πραγματοποιηθεί με ένα τηλεφώνημα σε κάποιον πολιτικό της περιοχής. Αν κάτι μπορεί να γίνεται στην Μολδαβία για παράδειγμα, γιατί να μην γίνει και στην περιοχή μας;
Οι πολιτικοί που δήθεν εκπροσωπούν την ορεινή περιοχή στα κέντρα των αποφάσεων δεν εξηγούν ποτέ στους πολίτες της περιοχής μας ότι κάποια πράγματα δεν καλύπτονται από τα νομικά πλαίσια της χώρας μας και ότι υπάρχουν κάποιοι συγκεκριμένοι κανονισμοί που προβλέπουν τις κινήσεις των πολιτών της. Μ' αυτόν τον τρόπο, οι πολιτικοί της περιοχής μας, ωθούν τους περισσότερους ανθρώπους της ορεινής περιοχής στην παρανομία και την αυθαιρεσία.
Στη συνέχεια μαθαίνουν την πραγματικότητα με τον δύσκολο τρόπο, πληρώνοντας βαριά πρόστιμα στις Αρχές ή στις δημόσιες υπηρεσίες διαμαρτυρόμενοι πάντα και υπό την καθοδήγηση των ίδιων δήθεν πολιτικών εκπροσώπων της περιοχής, ότι όλα αυτά συμβαίνουν επειδή είναι κάτοικοι της ορεινής περιοχής και μέλη κάποιας ''μειονότητας'', αποτρέποντας τους έτσι να λάβουν υπόψη τους ότι οι νόμοι αυτοί ισχύουν για όλη τη χώρα. Αποτέλεσμα όλων αυτών των γεγονότων, είναι να αναζητούν διέξοδα οι πολίτες της περιοχής μας, στις δικαστικές αίθουσες και πολλές φορές με καταδικαστικές αποφάσεις καταλήγουν στο άγχος και την ψυχολογική εξαθλίωση.
Στην ουσία, η βάση των προβλημάτων της ορεινής περιοχής είναι οι ίδιοι οι πολιτικοί δήθεν εκπρόσωποι της περιοχής, εκλεγμένοι και μη που η μοναδική τους δραστηριότητα είναι να προωθούν συμφέροντα γειτονικών χωρών και σκοτεινών δυνάμεων.
Η πέμπτη αιτία έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά επειδή έχει την απόλυτη δύναμη να διαμορφώνει την κοινή γνώμη με πολλούς τρόπους. Αναφερόμαστε στην επιρροή που ασκούν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ή Μ.Μ.Ε. Παρατηρώντας λοιπόν, την τοπική κοινωνίας μας, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς τον κυρίαρχο ρόλο που κατέχουν τα Μ.Μ.Ε. στην ζωή των πολιτών της περιοχής μας.
Κι εδώ όμως υπάρχει ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που αφορά μόνο τους κατοίκους της ορεινής περιοχής. Δεν αναφερόμαστε στα Μ.Μ.Ε. της χώρας μας, αλλά της γειτονικής μας χώρας επειδή πολύ απλά τα Μ.Μ.Ε. της χώρας μας, δεν υπάρχουν στην ορεινή περιοχή. Έτσι, ο κάθε πολίτης της περιοχής μας έχει επιτρέψει στα Μ.Μ.Ε. της γειτονικής μας χώρας, να εισέλθουν στην καθημερινότητα του, παραχωρώντας τους πολλές φορές καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της. Ως αποτέλεσμα αυτού, το πνεύμα, οι συνήθειες καθώς και η εικόνα για τον κόσμο, των πολιτών της περιοχής μας να εξαρτάται από τα Μ.Μ.Ε μιας άλλης, ξένης προς την περιοχή μας χώρα.
Το φαινόμενο αυτό, τις περισσότερες φορές είναι επιβλαβής για τους ανθρώπου της περιοχής μας παρά ωφέλιμο, αφού τους παρέχονται προγράμματα χαμηλής ποιότητας και δεν αναπτύσσουν κάποια ενδιαφέροντα βελτίωσης της καθημερινότητας, αλλά αντίθετα τους μετατρέπουν σε παθητικούς δέκτες που οδηγούν στο μίσος, τον φθόνο, την ζήλια και γενικότερα σε ακραίες συμπεριφορές. Καλλιεργεί επίσης, την κοινωνική επίδειξη, την αυτοπροβολή, τον πλουτισμό εις βάρος άλλων και την ιδιοποίηση αγαθών.
Επομένως, δεν είναι καθόλου τυχαία η φράση ορισμένων προσγειωμένων ανθρώπων της εποχής μας που διαδίδουν ''ότι δεν είναι απαραίτητα ανάγκη να κάνεις πόλεμο με κάποιον από τη στιγμή που υπάρχουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης''.
Η έκτη αιτία αφορά καθαρά τις συμπεριφορές των κατοίκων της ορεινής περιοχής. Είναι η έλλειψη σεβασμού και συμπάθειας προς τους συνανθρώπους τους. Ελάχιστοι πλέον γνωρίζουν πόσο σπουδαία είναι η ανθρώπινη ύπαρξη. Λίγοι επίσης, ξέρουν πόσο σημαντικός είναι ο κάθε άνθρωπος, όσο αυτονόητη κι αν φαίνεται να είναι η αξία των ανθρώπων, άλλο τόσο δύσκολη είναι η προστασία της.
Οι συμπεριφορές πολλών από τους κατοίκους της περιοχής μας απέναντι στους άλλους απέχουν μακράν από την πραγματικότητα. Και τα πραγματικά περιστατικά δεν λένε ποτέ ψέματα. Η συνεχής προσβολή και η υποβάθμιση των ανθρώπων της περιοχής μας, είναι εντελώς αντίθετη προς την αξία της ύπαρξης, της ζωής και της προσωπικότητας του ατόμου. Η αλήθεια είναι πως όλοι τυχαίνει να είμαστε θύματα, αλλά και θύτες ταυτόχρονα. Κι αυτό φυσικά είναι και το περίεργο της ανθρώπινης φύσης, διότι όσο περισσότερες φορές γίνεται θύμα κάποιος, τόσο περισσότερες πιθανότητες υπάρχουν να γίνει θύτης.
Οι πράξεις και οι συμπεριφορές που παρατηρούνται συνήθως στην ορεινή περιοχή είναι η αδιαφορία για σημαντικά γεγονότα, οι απειλές, ο εκφοβισμός, η ασέβεια και η ύβρις απέναντι στην ανθρώπινη προσωπικότητα, η υποτίμηση, η υπονόμευση, τα αρνητικά σχόλια εις βάρος κάποιου, οι διάφορες βλέψεις εκμετάλλευσης άλλων προσώπων και γενικότερα τα προσωπικά συμφέροντα που τείνουν να μετατραπούν σε εγκληματικές ενέργειες στην περιοχή μας. Στην καθημερινότητα μας η έλλειψη σεβασμού προς τον συνάνθρωπο είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο. Δεν ενδιαφέρει πλέον κανέναν η ύπαρξη νόμων και διεθνών συνθηκών που προβλέπουν και προστατεύουν την αξία του ανθρώπου. Στην πράξη όλα είναι δύσκολα. Κανείς όμως στην περιοχή μας δεν αντιλαμβάνεται ότι τα δύσκολα μπορούν να γίνουν εύκολα.
Σίγουρα υπεύθυνη είναι η πολιτεία που είναι υποχρεωμένη να προστατεύει την αξία της ατομικής ύπαρξης και του επιπέδου της ατομικής ελευθερίας. Δυστυχώς όμως, δεν ασχολείται κανείς με τέτοιου είδους θέματα και ιδιαίτερα όταν πρόκειται για την ορεινή περιοχή. Δεν πρέπει να αρκεστούμε σ' αυτό, επειδή απλά η πολιτεία είναι απλά ανύπαρκτη στην περιοχή μας. Τα αποτελέσματα πρέπει να τα φέρουμε μόνοι μας, όπως και σ' όλα τα άλλα θέματα που απασχολούν την ορεινή περιοχή. Δυστυχώς και πάλι και για ακόμη μια φορά, σε ακόμα ένα πρόβλημα, θα πρέπει να δώσουμε λύση με τις δικές μας δυνάμεις και με τις δικές μας πρωτοβουλίες.
Έβδομη και επίσης πολύ σημαντική αιτία είναι η ανεξέλεγκτη επιρροή των μέσων μαζικής δικτύωσης, δηλαδή το facebook, το instagram, το twitter και διάφορα άλλα που αποτελούν τον σύγχρονο πολιτισμό. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει πλέον αναπόσπαστο κομμάτι των ανθρώπων και της ορεινής περιοχής.
Πρόκειται για ένα φαινόμενο που έχει επηρεάσει ριζικά την αλλαγή των δεδομένων τα τελευταία χρόνια. Επίσης, έχει συμβάλει καθοριστικά στην διαμόρφωση του χαρακτήρα, της προσωπικότητας και της συμπεριφοράς των νέων της περιοχής μας. Αυτό οφείλεται στις ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και την εφευρετικότητα ορισμένων καθοδηγούμενων οραματιστών της σύγχρονης κοινωνίας μας.
Μια νέα τάξη πραγμάτων που τα πράγματα είναι οι άνθρωποι, ένας νέος κόσμος όπου είμαστε ελεύθεροι να εκφράσουμε την άποψη μας και να την μοιραστούμε με γνωστούς και άγνωστους με επικίνδυνα πολλές φορές αποτελέσματα. Πιστεύεται ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει μια σημαντική πηγή ειδήσεων που η αξιοπιστία και η προέλευση τους μπορεί σαφώς να αμφισβητηθεί. Από την άλλη, η κατάχρηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να βάλει σε κίνδυνο την ζωή των ανθρώπων και την ψυχική τους υγεία.
Παράλληλα περιορίζουν δραστικά την άμεση επαφή των πολιτών που όλο και περισσότερο προτιμούν την εικονική μορφή της επικοινωνίας. Η υπερβολική τους χρήση, καθιστά τους ανθρώπου επιρρεπείς στο άγχος, την κατάθλιψη και οδηγεί σε μελλοντικά προβλήματα υγείας ενώ τους αποτρέπει από πολλές δημιουργικές δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο τους.
Η όγδοη αιτία είναι η λανθασμένη δομή της σύγχρονης κοινωνίας μας. Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της σύγχρονης κοινωνίας είναι η άρνηση της ιστορίας, η τάση των ανθρώπων για αυτοπροσδιορισμό και η ψυχική ηρεμία. Ο σύγχρονος άνθρωπος επιδιώκει συνεχώς να πετύχει το απόλυτο, δηλαδή να αποκτήσει τα πάντα και να τα έχει όλα δικά του. Διεκδικεί υλικά αγαθά που δεν του ανήκουν και συμμετοχή στα οφέλη του τεχνητού μας πολιτισμού. Στις ενέργειες του δίνει ολοένα και μεγαλύτερο ρυθμό, αποκτώντας περισσότερο άγχος και αγωνία. Με λίγα λόγια, όλα είναι στην σκέψη των ανθρώπων. Πρέπει να γίνει αντιληπτό πόσο αυτοκαταστροφική μπορεί να γίνει η χειραγωγημένη σκέψη του ανθρώπου.
Να μην οδηγούμαστε συνεχώς στον παραλογισμό που τις περισσότερες φορές καταλήγει στην αντιπαλότητα και στην χρήση κάθε είδους βίας. Στην ορεινή περιοχή η συμμόρφωση προς τους κανόνες είναι ιδιαίτερα δύσκολη επειδή δεν υπάρχει κανένας κοινωνικός έλεγχος, ενημέρωση, παιδεία, αστυνόμευση και απουσία της πολιτείας.
Ένατη αιτία είναι οι τάσεις της μόδας. Πολλές φορές οι τάσεις της μόδας οδηγούν τους ανθρώπους σε υπερκαταναλωτισμό, και σε ακρότητες προσπαθώντας να μιμηθούν διάφορα πρότυπα. Στην ουσία η μόδα είναι μια τάση έκφρασης τυποποιημένου τρόπου συμπεριφορά ανάμεσα στα μέλη μιας κοινωνίας.
Οι τάσεις της μόδας δεν αφορούν μόνο στην εμφάνιση ενός ανθρώπου, αλλά και στις καθημερινές του δραστηριότητες, την ψυχαγωγία, την διατροφή, τη διακόσμηση, τη συμπεριφορά και τις αξίες. Συχνά λέγεται ότι η μόδα είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας μας, ενώ παράλληλα αποτελεί τρόπο έκφρασης όλων των τάξεων.
Δέκατη και τελευταία αιτία είναι και πάλι η έλλειψη της ορθής ενημέρωσης η οποία αποτελεί λύση για όλα τα προβλήματα των κατοίκων της ορεινής περιοχής. Είναι ευρέως γνωστό ότι τα άτομα που διαχειρίζονται την ενημέρωση της περιοχής μας έχουν ως κύριο σκοπό το κέρδος και την προσωπική τους προβολή. Πολλές φορές η αλήθεια και η αντικειμενικότητα θυσιάζονται στον βωμό της εμπορικής επιτυχίας. Ότι τα άτομα αυτά της δήθεν ενημέρωσης έχουν δηλώσει υποταγή σε πολιτικά συμφέροντα και σκοπιμότητες.
Είναι επίσης γνωστό ότι ο σκοπός τους είναι η παραπλάνηση της κοινής γνώμης της περιοχής μας, αποσιωπώντας ή διαστρεβλώνοντας την αλήθεια, βυθίζουν τους πολίτες της περιοχής μας στην άγνοια, πετυχαίνοντας έτσι ευκολότερα την χειραγώγηση τους. Προσπαθούν με κάθε τρόπο και σε κάθε ευκαιρία που τους παρουσιάζεται να στρέψουν το ενδιαφέρον των ανθρώπων σε θέματα άνευ ουσίας, ενώ ταυτόχρονα προβάλλουν μονάχα τα άτομα της αρεσκείας τους και γεγονότα που εξυπηρετούν μόνο τα δικά τους συμφέροντα.